ההמצאות ששינו את המאה חלק שני

מיתוג

היום אומרים בן אנד ג'ריס, ואין מישהו שלא יודע מה זה. גם לא צריך למתג את הגלידה, היא כבר עברה תהליך טבעי של מיתוג בגלל הייחודיות שלה. זה פחות או יותר מה שקורה למותג שמטבעו נולד להיות כזה. יש בו משהו מיוחד שאין לשום מוצר מקביל לו, ולכן הוא אפילו לא זקוק לתהליך של מיתוג, יודעים שהוא מיוחד, צורכים אותו עד שהוא הופך למותג ידוע ומוכר, בזכות הפופולאריות שלו.

בן כהן וג'רי גרינפילד שני ילדי פרחים מניו ג'רסי, השתתפו בקורס הכנת גלידה בהתכתבות מאוניברסיטת פנסילבניה. איך לומר את זה במילים אחרות- הם אפילו לא הלכו לחוג קולינריה…

הם פתחו דוכן של מכירת גלידה והשקיעו בו 12,000 $, לא תגידו סכום היסטרי. הם חילקו אותה חינם ביום מסוים ב-5 במאי 1979, מה שהפך מאז ליום גביע חינם בכל ארצות הברית והם גם הכינו את הגלידה הכי גדולה בעולם שקראו לה סאנדיי והיא שקלה כ-12.3 טון.

ועכשיו ניגש לעניין. כל מה שבן אנד ג'ריס עשו היה יחסי ציבור מעולים ושיווק מרגש, היום קוראים לזה מיתוג. אבל אם הגלידה שלהם לא הייתה שווה כלום, הם לא היו הופכים למותג ולכן, תהליך של מיתוג יחסי ציבור, שיווק מעניין ועוד, זה שלב אחרי שיש לך מותג ביד.

היום מי לא מכיר את גלידת בן אנד ג'ריס? אפילו האגן דאז שבשנת 1984 ניסתה למנוע מהם לשווק את הגלידות שלהם בבוסטון, אבל זה לא הצליח לה.

מקדונלד'ס – דיק ומק…

זה קרה בשנת 1940, כאשר שני אחים בשם ריצ'ארד המכונה דיק ומוריס המכונה מק, פתחו מסעדת שירות מהיר שהייתה הראשונה בכל ארצות הברית ללא מלצרים. זה היה שירות עצמי בדלפק עם תפריט של תשעה מוצרים- המבורגר כמובן עם גבינה, בלי גבינה ועוד.

הרעיון היה לשווק מוצרי מזון מאוד פשוטים בייצור המוני, וגם המחיר היה מאוד זול. הם הצליחו מאוד והיה להם אפילו זכיין ראשון שקראו לו- ניל פוקס.

כמובן שאחר כך נמצא משקיע (ריי קרוק) ושיטת הניהול הוכיחה את עצמה. המוטו של מקדונלד'ס נשאר עד היום: שירות, איכות, ערך וניקיון.

ההצלחה של מקדונלד'ס, שלא זקוקה היום לשום תהליך של מיתוג, הייתה בעצם שיטת הניהול והתפעול מול הזכיינים. המהירות בה התפתחה הרשת, יחד עם פרישה רחבה של סניפים בכל רחבי ארה"ב של מזון מהיר במחיר סביר, הייתה פריצת הדרך של כל רשתות המזון המהיר בעולם, ועד היום כולם רוצים להיות מקדונלד'ס. אבל יש עוד דבר, שיטת ניהול לא הופכת למותג, המותג חייב להוכיח את עצמו ולכן יש להניח שההמבורגר של מקדונלד'ס היה ונשאר המנה הטעימה שכל אחד אוהב עם הלוגו של קשתות הזהב

כיום, לא כולם יכולים להיות מקדונלד'ס ולכן פנייה לחברת מיתוג לתהליך מנצח של מיתוג עסקי היא דבר הכרחי להצלחת העסק.